Veelgestelde vragen

De NRC Charity Awards zijn in het leven geroepen op initiatief van NRC Media en bedoeld om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep. Afgelopen jaren gaf NRC charitatieve instellingen de mogelijkheid om een advertentie in te sturen. We zijn net als vorig jaar een samenwerking aangegaan met Willem de Kooning Academie. NRC heeft studenten gevraagd een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. Goede doelen kunnen een motivatie insturen. Op basis van de ingezonden motivaties, selecteert de redactie van NRC de goede doelen waarvoor de studenten van Willem de Kooning een campagne gaan maken.

Charitatieve instellingen die in aanmerking willen komen voor de NRC Charity Awards kunnen een motivatie sturen naar charityawards@nrc.nl .

Let op:

  • Motivatie insturen kan t/m woensdag 22 maart 2017.
  • In de motivatie lezen wij graag waarom juist uw stichting een campagne verdient, om welk goed doel het gaat en wat u met een campagne zou willen bereiken. Kortom waarom moet NRC u selecteren voor de NRC Charity Awards 2017.
  • De motivatie mag kort en krachtig zijn, maximaal 750 woorden.

Uit alle ingezonden motivaties selecteert de redactie 20 goede doelen. Voor de goede doelen ontwikkelen studenten van Willem de Kooning campagne. Aan elk goed doel worden 2 talentvolle studenten gekoppeld. De studenten nemen contact op met de organisatie en zullen op basis van wensen en behoefte een campagne ontwikkelen.

Onderdeel van de campagne is minimaal een 2/1 advertentie. Deze advertentie wordt in de periode van half juli tot en met half augustus in NRC Handelsblad geplaatst en op nrccharityawards.nl. Op nrccharityawards.nl kan het publiek stemmen op hun favoriete uiting.

De NRC Charity Awards zijn in het leven geroepen op initiatief van NRC Media en bedoeld om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep. Het is de bedoeling om de NRC Charity Awards jaarlijks te laten terugkeren. NRC Media is zich ervan bewust hoe belangrijk donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs zijn voor de goede doelen in Nederland. NRC Media kent haar lezers goed en kan vanuit die ervaring en kennis goed inschatten hoe effectief een goede advertentie kan zijn. In combinatie met het bereik kan NRC Media daarom de Nederlandse goede doelen helpen om hun boodschap een maximale impact te laten hebben.

Voor alle Nederlandse charitatieve instellingen die ingeschreven staan in de goede doelendatabank van de Kenniscentrum Filantropie.

De strijd om de NRC Charity Awards staat open voor alle charitatieve instellingen die ingeschreven staan in de goede doelendatabank van de Kenniscentrum Filantropie. Kenniscentrum Filantropie hanteert daarbij de volgende definitie:

Een `goededoelenorganisatie` is een non-profit organisatie die zich inspant voor de situatieverbetering van een bepaalde doelgroep, de leefomgeving of de maatschappij en die haar doelen realiseert met behulp van financiële middelen uit fondsenwerving in Nederland.

Voor inschrijving in de goede doelendatabank moet een charitatieve instelling voldoen aan de volgende voorwaarden:

Rechtsvorm: stichting of vereniging, geregistreerd in het handelsregister van de KvK

Non-profit: zonder winstoogmerk en géén politieke, puur religieuze of commerciële doelen

Doelstelling: situatieverbetering van de doelgroep/leefomgeving waar men zich op richt

Doelgroep: een andere groep dan de oprichter(s) zelf, aanwezigheid van hulpbehoevendheid

Activiteiten: van structureel maatschappelijke betekenis met veelal een sociaal, medisch of cultureel karakter

Inkomsten: belangrijkste bron van inkomsten bestaat uit fondsenwerving in Nederland door verschillende activiteiten, zoals publieksacties, donaties, quizzen, prijsvragen, loterijen, collectes en dergelijke genereert de organisatie financiële middelen om de van tevoren bepaalde doel(en) te kunnen realiseren/ondersteunen.

Voor deelname aan de NRC Charity Awards is de inschrijving in de goede doelendatabank van Kennisbank Filantropie een voorwaarde. NRC Media heeft geen enkele invloed op die inschrijving. Alleen Kennisbank Filantropie is verantwoordelijk voor het beheer van de goede doelendatabank. Voor alle informatie over de goede doelendatabank verwijst NRC Media naar www.kennisbankfilantropie.nl. Vragen of opmerkingen over de goede doelendatabank kunt u mailen naar: info@kennisbankfilantropie.nl.

Er zijn in totaal vier awards. De vakjuryawards gaan naar de nummer 1, 2 en 3 van de vakjury. De publieksprijzenawards gaan naar de organisatie die de meeste stemmen heeft gekregen.

Deelnemende charitatieve instellingen maken kans op een plaatsing van 2/1 advertentie, die zowel in NRC Handelsblad als nrc.next wordt geplaatst.

NRC Media is initiatiefnemer en aanbieder van deze mediaprijzen. Kennisbank Filantropie levert als partner achtergrondinformatie en verleent steun aan dit initiatief. Willem de Kooning informeert, begeleidt de studenten die de campagnes voor hun goed doel ontwikkelen.


Goede doelen

Charitatieve instellingen die in aanmerking willen komen voor de NRC Charity Awards kunnen een motivatie sturen naar charityawards@nrc.nl.

Let op:

  • Motivatie insturen kan t/m woensdag 22 maart 2017.
  • In de motivatie lezen wij graag waarom juist uw stichting een campagne verdient, om welk goed doel het gaat en wat u met een campagne zou willen bereiken. Kortom waarom moet NRC u selecteren voor de NRC Charity Awards 2017.
  • De motivatie mag kort en krachtig zijn, maximaal 750 woorden.

Uit alle ingezonden motivaties selecteert de redactie 20 goede doelen. Voor de goede doelen ontwikkelen studenten van Willem de Kooning campagne. Aan elk goed doel worden 2 talentvolle studenten gekoppeld. De studenten nemen contact op met de organisatie en zullen op basis van wensen en behoefte een campagne ontwikkelen.

Onderdeel van de campagne is minimaal een 2/1 advertentie. Deze advertentie wordt in de periode van half juli tot en met half augustus in NRC Handelsblad geplaatst en op nrccharityawards.nl. Op nrccharityawards.nl kan het publiek stemmen op hun favoriete uiting.

Alle deelnemende advertenties worden op de site www.nrccharityawards.nl aan het publiek getoond.

Bezoekers van de site wordt gevraagd te stemmen op de advertentie die zij het best, mooist of meest indrukwekkend vinden. Per e-mailadres kan er eenmaal gestemd worden. NRC Media zorgt zelf voor bekendheid van deze site, maar het staat de goede doelen vrij om via hun eigen kanalen zoveel mogelijk supporters te verleiden om op hun inzending te stemmen.

Alle door de studenten ontwikkelde campagnes worden beoordeeld door een vakjury.
De vakjury bepaalt vervolgens de top 3. De nummer 1, 2 en 3 zijn de winnaars van de vakjuryprijzen.

De leden van de vakjury worden later bekend gemaakt.

Deelname aan de NRC Charity Awards biedt u een extra mogelijkheid om uw boodschap onder de aandacht van de NRC-lezers te brengen, zonder dat u advertentieruimte hoeft in te kopen. Dat kan u extra donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs opleveren, maar in ieder geval extra bekendheid.

Er zijn geen kosten aan deelname verbonden. De NRC Charity Awards zijn ontwikkeld om charitatieve instellingen extra exposure te bieden.


Stemmers

U kunt op een inzending stemmen door op de knop te klikken onder de advertentie waar u op wilt stemmen. U dient daarbij uw e-mailadres in te vullen. Op dat e-mailadres ontvangt u een e-mail met daarin een link (de verificatielink). Door op die verificatielink te klikken bevestigt u uw stem. Dan pas is het stemproces voltooid. Er kan en mag per e-mailadres slechts eenmaal gestemd worden.

Het is de bedoeling dat elke bezoeker één stem uitbrengt en wel op zijn of haar favoriete advertentie. Er kan per e-mailadres eenmaal gestemd worden.

Controleer eerst of u de bevestiging niet in uw spambox terecht is gekomen. Zo niet, probeer het dan opnieuw. Let op: het kan een uur duren voor u een e-mail met een verificatielink ontvangt.

Ja, dat is mogelijk. Het stemproces werkt precies zo als dat op een pc of laptop werkt.

U kunt slechts één keer stemmen op een advertentie. Uw stem wordt geverifieerd door naar het -door u opgegeven- e-mailadres een e-mail te sturen met een verificatielink. Indien u daarop klikt, heeft u succesvol uw stem uitgebracht en kunt u dus daarna niet meer stemmen met dit e-mailadres.

Indien u een technische vraag heeft of een opmerking over de werking van de site, dan kunt u een e-mail sturen naar charityawards@nrc.nl met de omschrijving van het probleem, het besturingssysteem en de browser waar u mee werkt. U krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.


Data

  • Op maandag 27 maart wordt aan de geselecteerde goede doelen bekend gemaakt dat zij geselecteerd zijn voor de Charity Awards 2017 op basis van de ingezonden motivatie
  • Vanaf maandag 10 juli worden alle deelnemende uitingen gepubliceerd op www.nrccharityawards.nl en kan er gestemd worden.
  • De mogelijkheid om een stem uit te brengen op de deelnemende inzendingen aan de NRC Charity Awards 2017 loopt van maandag 10 juli tot en met maandag 14 augustus.
  • De bekendmaking van de winnaars van de NRC Charity Awards 2017 vindt op 29 augustus plaats.

Contact

Over de jurering wordt niet gecorrespondeerd.

Voor algemene vragen over de Charity Awards 2017 neemt u contact op met:
Francien Hamann
NRC Charity Awards
charityawards@nrc.nl

Voor vragen over inschrijving in de goede doelendatabank neemt u contact op met:
Norbert van Berckel
Kennisbank Filantropie
035 2400 440
info@kennisbankfilantropie.nl
www.kennisbankfilantropie.nl

Hoe werkt het?

Upload

Van alle op basis van motivatie geselecteerde goede doelen wordt hier de door de studenten van Willem de Kooning Academie ontwikkelde campagne geupload.

Delen

Laat iedereen weten dat jouw organisatie deelneemt door jouw advertentie te delen via social media.

Stemmen

Van 24 juli tot 20 augustus kan er gestemd worden op de uitingen.

Winnen

Deelnemende charitatieve instellingen maken kans op vier prijzen. Zowel de vakjury- als de publieksprijzen bestaan uit een 2/1 advertentie in zowel NRC Handelsblad als nrc.next.