De winnaars van 2014

05/06

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme, Resto VanHarte, Vluchtelingenwerk Nederland en Choice for Youth and Sexuality waren in 2014 de grote winnaars van de Vakjuryprijzen van de NRC Charity Awards. De Publieksprijzen werden uitgereikt aan de Vogelbescherming, de Dierenbescherming, Vereniging Rembrandt en de CVS-Stichting. De awards werden uitgereikt door Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC Handelsblad, in het NRC Café Restaurant op het Rokin.


In de zomer van 2014 gingen zowel de jury als het publiek op zoek naar de mooiste, de meest duidelijke of meest indrukwekkende advertentie van goede doelen in Nederland. Peter Vandermeersch en Marc van Gurp (Osocio) selecteerden 24 goede doelen die in aanmerking kwamen voor de vakjuryprijs. Deze 24 uitingen werden gedurende de zomermaanden gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Een vakjury onder leiding van Vandermeersch en met daarin Astrid Prummel (Hoofdredacteur Adformatie), Lode Schaeffer (Creatief Directeur INDIE) en Edward van de Ridder (Eigenaar NOISE) beoordeelde vervolgens in de tweede ronde de advertenties op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. Vandermeersch: “Met de toevoeging van de categorieën werd het de vakjury niet gemakkelijker gemaakt. Hoewel de kwaliteit van de uitingen van de 24 genomineerden verschilde, hebben we vier mooie winnaars aan mogen wijzen.”

De publieksprijzen werden uitgereikt aan de goede doelen die volgens het publiek de meest indrukwekkende advertentie instuurde.